Amazonas!! Aper, flåter og annet gøy

Stive og støle etter vellykket Salkantay trekkingen, fikk vi en dag i Cusco for å slappe av. Shopping av ræl på marked, pruting til nye høyder og pizzaspising på Carpe Diem(vårt andre hjem) stod på planen. På ettermiddagen ble vi introdusert til våre nye guider; Darwin og German. Tror alle hadde godt av den dagen her for å gjøre oss klare til den syke turen vi sto ovenfor.

På mandag morgning tok vi buss fra hostellet kl. 0630. Vi satt i bussen i rundt 6 timer før vi endelig fikk lunc i Cloud Forrest. Dette var første møte med det nye kokkelaget og Ajiiii. Elsk. Deretter satte vi oss tilbake i bussen, mens svetten rant mer for hver meter vi kjørte. Etter en stund ble vi stoppet i grensekontroll inn til Amazonas, der vi ble stående i rundt en time mens de undersøkte om vi var importert som prostituerte. Ikke alltid så lett å være mange jenter på tur. Da vi endelig fikk kjøre videre tok det ikke lang tid før vi stoppet på vår første overnattingsplass; en fotballbane/liten gård/samfunnshus. Da var det myggsparyen sin tid i vårt lille eventyr.

Neste dag fikk vi en liten omvisning i frukthagen der vi bodde. Her fikk vi smake på kakaobønner og lukte på diverse planter. Før vi tok reisen videre inn i jungelen, ble vi utfordra til å spille en fotballkamp mot de lokale. Etter et par intense minutter som blant annet inneholdt en ape i bånd og to hunder som ceeper, klarte vi mot all formodning å tape:((( Dette var ikke Sondre så fornøyd med.

For å komme oss til neste camp, måtte bussturen brytes opp med en 5 min båttur over elva, ralleytaxi i 1,5 time til Boca Colorado, og videre en halvannen times båttur før enda en runde ris og Aji, og nok en halvannen time i båt. Endelig var vi kommet frem til den nydelige lodgen, der vi skulle tilbringe de neste to dagene. Etter en etappe med oppsetting av telt midt i en maursti, var det på med store mengder myggspray og fluehatter før vi dro inn i jungelen for nattevandring. Med litt høy puls etter å ha sett både tarantell, slanger, en gravid pungrotte og en liten alligator, avsluttet vi dagen med en nydelig middag fra kokkelaget.

Onsdag formiddag fortsatte vi jungelvandingen i dagslys. Etter å ha hugget oss gjennom lijaner og spindelvev fikk jungelspesialistene(oss selvfølgelig) endelig se både apefamilier, papegøyer og en imponerende klatreopptreden av Darwin. Før vi dro tilbake til lodgen, fikk jungelvandrerne smakt på bambusvann og kledd seg ut som papegøyer med bruk av blomster. Etter et herremåltid til lunsj, var det på tide å begynne å bygge flåter til morgendagen. Det var balsatrær som skulle brukes, siden dette er trær som ikke har noen betydning for regnskogen. Når båtsjåføren vår hadde fått lekt seg ferdig med motorsagen i skogen, begynte vi å slå metallstenger gjennom trestokkene. Vi endte opp med å bygge 3 flåter, 4-5 trestokker i bredden. Da sola gikk ned hadde samtlige peruanere myggstikk på både hender og nakker. Enkelte hadde fått kjørt seg mer enn andre, eller hva Jonathan?

Når torsdagen kom var det endelig på tide å padle nedover elva. Først dro vi for å gjøre ferdig den siste flåten og deretter sjøsatte vi. Noen flåter var bedre konstruert enn andre, noe spesielt Eirik, Jonathan, Gunn Elise, Vilde og Nora G fikk merke. Gruppa til Darwin fikk kjørt seg på padlinga, da Darwin, gæren som vanlig, la seg rett ned på flåten sin og chilla og fulgte ikke med på kommende hinder før det nesten var kræsj. Vi spiste lunsj på en liten strand da alle var passe lei og passe solbrente. Kremt **Sondre**Mathilde**.

Etter en times båttur tilbake til den sjarmerende byen Boca Colorado sjekket vi inn på det vi vil gjette er det fineste hostellet denne byen har å komme med. Her fikk vi dusjet bort alt av solkrem, myggolje og sand, og følte oss endelig litt freshe igjen, før svetten begynte å renne igjen under fotballkampen mot det lokale damelaget på kvelden. På tross (eller ved hjelp av) de rare peruanske reglene, vant vi denne kampen 2-1!!!

Fredagen ble nok en bussedag, da vi skulle reise hele veien opp igjen til Cusco. Heldigvis stoppet vi ved et herlig fossefall, der vi igjen kunne skylle av oss svetten fra den varme bussen, og fikk vårt siste måltid med verdens flinkeste kokkelag </3. Da vi endelig var fremme i Cusco, dro de nyutdannede jungelspesialistene rett ned til italiensk pizza på vårt andre hjem, Carpe Diem<33.

Solbrente, myggoppspiste og utslitte, gikk lørdagen til nok en hviledag i Cusco. Godt fornøyd med jungeleventyret, gleder vi oss masse til å reise videre til nye opplevelser i Paracas.