Uke 3 – Amazonas

Da var det duket for den mest ekstraordinære delen av peruturen og kanskje hele året, nemlig et dypdykk inn i verdens største regnskog! Reisen startet fra Sør-Amerikas kulturhovedstad Cusco og ved hjelp av en sliten buss passerte vi 4725 høydemeter på vei ned i jungelen. Etter å ha ankommet en av Perus byer med flest ulovlige virksomheter, Boca Colorado, satte vi kursen oppover eleven Madre del Dios. På veien fant vi en strand som ble til et sted for lunsj og bading. Her fikk vi teste de sterke strømmene elven har under regntiden. Etter dette fant vi et område til campen lenger oppover elven. Telt ble satt opp og mengder med myggmiddel ble påført. Den samme kvelden arrangerte guidene en kveldstur inn en gjengrodd sti. Her så vi flere nye og kjente innsekter.

148 myggstikk senere våknet alle til en typisk peruansk frokost med syltetøy på luft. Til vår store glede ble det også servert lekre pannekaker. Etter frokost var planen et ordentlig dypdykk inn i jungelen, på områder hvor selv ikke guidene hadde vært. Menn (og kvinner) med macheter kuttet vei for resten av gjengen inn i ukjente områder. Vi trasket gjennom det nye landskapet og så nok en gang nye arter av alle slag. Etter å ha balansert og klatret oss forbi sumpområder, der de fleste ble litt våte, møtte vi på litt større utfordringer. Plutselig var en sump som rakte en til kneet ingenting sammenliknet med det dype vannet vi skulle over. Det var bare å kaste seg ut og svømme over. Noen var til og med så smarte å sparke av seg gummistøvlene i vannet for å svømme bedre. Hva er vel smartere enn å stå midt i jungelen med èn sko? Etter å ha returnert til campen for lunsj var dagen langt ifra over. Nå var tiden inne for flåtebygging. En rask båttur til andre siden av elven og arbeidet var i gang. Etter å ha kuttet ned trær (med veldig lav tetthet som vokser opp fort igjen) ble trestammene banket sammen med en jernstang slik at de hang sammen. Årer ble laget og flere timer med arbeid og myggstikk senere hadde vi 3 stk flåter klare for seiling neste dag.

Denne natten var helt fantastisk. Litt etter midnatt begynte Amazonas sin beskjedne regngud å lette på trykket. De åpne teltene var enkelt bytte for det øsende regnet og flere søkte tilflukt i huset beregnet for måltider. Dette var av flott peruansk stander slik at luftingen i taket var topp. Som du kanskje har skjønt var det mer enn bare luft som kom inn her. Etter noen minutters søvn var det opp for å overvinne Madre del Dios. Vi hoppet ombord på stødige flåter og drev ikke mange minuttene før første flåte satt fast i drivved. Denne turen nedover elven var for mange et av høydepunktene på turen og omsider ankom vi igjen Boca Colorado der vi skulle overnatte på et luksushostel. Dette 5 stjerners hostellet hadde masse varmtvann, ingen mus på rommet, ingen termitter i sengene, rent sengetøy, aircondition, rene toaletter og ingen bæsj på gulvet. Vi storkoste oss!! Samme kveld var det duket for Peru – Norge på den lokale kunstgressbanen. Etter en tøff, og ikke minst svett, fotballkamp sto vikingene fra nord igjen som seiersherrer og kunne feire i form av cola som premie.

Etter en faktisk nesten tilnærmet myggfri natt var det duket for hjemreise. Den samme koselige bussen sto på menyen og på vei opp de høye peruanske fjellene slo vi leir for natten. Neste dag ble det en del forsinkelser oppover fjellet. Først pga jordskred og deretter nattens snøfall på toppen. I den stillestående trafikken var det flere begeistrende peruanere å se da selv politiet stilte seg opp til photoshoot i det hvite landskapet. Til slutt kom vi oss tilbake til Cusco der myggstikk, solbrenthet og helt fantastiske opplevelser kunne fordøyes.