Siste uka i Peru :)

Hei bloggen!

Til nå har vi hatt en fantastisk reise i Peru, og nå nærmer vi oss slutten.

Søndag 22. Jan – Desert trekking
På formiddagen kjørte vi ut til ørkenen i Paracas Nasjonalpark, der vi vi skulle få oppleve ørkenen på nært hold. Vi gikk i omtrent to timer i et tørt klippelandskap langs kysten.

16388945_1503591393014764_1477591590_o

I tillegg til litt overskyet vær, var kysten med på og dempe varmen og ingen av skandinaverene smeltet. Etter å ha beveget oss både opp og ned i sanden, kom vi frem til en superlokal stand. Her var det full fest blant de innfødte peruanerene med  store og “gode” lydanlegg i de parkerte bilene.

Lærer Eirik tar silhuettbilde av klassen
Alle får det nesten til
Crazy Erik og Astrid

På stranden møtte vi en tilfeldig peruaner som var så fascinert av vår bleke hud og lange bein at han ville ha en photoshoot med oss. Etter fotograferingen slappet vi av på stranden og hadde en intens bodysurf økt i bølgene. Noe som førte til en del saltvann i lungene og sand i håret.16358092_1544325118914289_115724849_o

Mandag 23. Jan – Huacachina
Dagen startet rolig med soling ved bassenget. Etter lunsj gikk turen til Huacachina, som er en “vakker” og “ren” oase i ørkenen utenfor Ica.
Mye av reklamen for oasen sto i strid med det som faktisk møtte oss, den naturlige oasen var ikke lenger en renslig plass og vannet var lite innbydende. Stedet så rett og slett litt slitent ut.

Man kan se det “rene” vannet på avstand

VI flyttet oss direkte fra bussen til noen monsterbiler, ikke alle var helt klar over hva som var i vente. Noen trodde vi skulle på sigthseeing, men ble brått overasket da sjaføren tråkket på pedalen og alarmene på bilene rundt startet. Vi var nemlig på en brutal berg og dalbane tur med sanddune-buggy biler. Det ble en naturlig pause etter omtrent fem min, da girkassen på den ene bilen sa takk for seg. Etter at vi fikk ny bil, kjørte vi opp på toppen av en sanddyne. Den ene siden var svært bratt og egnet seg godt til å kjøre ned på sandboard. Da alle hadde sand både i øyelokk og truser, var det på tide å kjøre videre. Dette var en humpete og fantastisk morsom opplevelse.

KM poser med monsterbilen
Litt moro i sanden
Perfekt stil
Full fart nedover sanddynene

Viktig med rett stil i ørkenen

Tirsdag 24. Jan – Desert trekking
Vi hadde god tid til å slappa av ved bassenget og jobbe med brunfargen, siden vi ikke skulle gå i ørkenen før på ettermiddagen. Denne gangen var målet å få med seg solnedgangen. Klassen gikk fra utsiktspunkt til utsiktspunkt langs sandklippene, mens Jose (guiden vår) kjørte sakte ved siden av. Etterhvert som sola beveget seg ned mot horisonten, ble lyset vakrere og vakrere. Noe som førte til mange stopp for litt fotografering. Vi kom frem til sluttpunktet akkurat i det solen var på sitt fineste før den gikk helt ned.

Her ser man klippelandskapet vi gikk i
Vegard med inkacaps i solnedgangen
Ett av mange hoppebilder
16344029_1503624666344770_2007934756_n
Alle jentene i solnedgangen (minus en med mageproblemer)

Onsadg 25. Jan – “Uberørt” oase

Etter en times heftig kjøretur i peruansk trafikk, kom vi ut til et landsby område. Bare en liten gåtur fra der vi parkerte, kom vi fram til en naturlig og nesten uberørt oase. Denne stod i stor kontrast med oasen i Huacachina siden denne var mye renere og ikke så berørt av turisme. Jose hadde ordnet med telt, slik at noen av oss ikke skulle bli mer solbrente enn de allerede var. Her fikk vi slappe av, nyte kald drikke og spise god lunsj som vår trofaste Matias stelte i stand for oss. Vi kunne også bade i ferskvann, noe som var svært etterlengtet etter å ha både salt i basseng og dusj.

Torsdag 26. Jan – Siste dag i Paracas
Denne dagen var tiltenkt til egen disposisjon og klargjøring for avreise på natten. De fleste utnyttet de siste solstrålene godt, mens andre hadde fått nok sol eller litt uvante bakterier i magen. Nå var det på tide med Imodium for flere av oss.
De som ikke hadde paraglidet før, fikk muligheten til å gjøre dette i dag.

16389337_1503627083011195_648831402_o
Chiller i bassenget

Nesten alle dagene vi har hatt i Paracas, har vi fått servert både lunsj og middag på Jose sin egen restaurant. Maten var i peruansk stil og som regel velsmakende. Ikke alle er like glad i blekksprut, kokebanan eller tarmtotter fra kumagen, men ellers var vi fornøyde. Et par ganger fikk vi også servert perus nasjonalrett, Ceviche. Tusen takk til Jose, Matias og kokkene for gode måltider. Siden vi kom til Parakas har Jose åpnet feriestedet sitt for oss og planlagt de ulike aktivitetene, noe vi setter pris på.

Action

Woho her henger vi i luften

Fredag 27. Jan – Lima
Vi stod opp 03:00 får å ta buss inn til Lima. Minibussen hadde ingen bagasjeplass, derfor måtte vi stable 42 sekker i midtgangen.

16466181_1506844126022824_1144089047_o

Vi kom tidlig frem til Lima, og hadde 8 timer i byen før avreise til flyplassen. Disse timene ble brukt til litt shopping, hårklipp og avslapping. Deretter kjørte vi til flyplassen og gjorde oss klare for nesten 12 timer med fly til Amsterdam.

Vi er veldig takknemlige for at vi har fått muligheten til å dra på denne reisen. Det har vært en lærerik, morsom og spennende opplevelse. På grunn av at elevene, assistentene og læreren fungerer så bra sammen, har vi hatt en optimal tur uten store problemer. En stor takk til lærer Eirik/Far/Doktor Mengele for at du tok oss med på denne turen og har overlevd med oss i nesten fire uker!

Takk for nå, Peru!

Marit og Åsne – åss tållåst!