I gang med Peru!

Tidlig 4. januar møtte klassen opp på Gardemoen klare for tur. Reisen gikk først til Amsterdam, der vi skyndtet oss til gaten for å rekke det neste flyet videre til Lima. Flyturen til Lima tok 12 timer, og disse ble brukt til film og spill på en liten skjerm som var klistra foran ansiktet vårt. Noen testet kunnskapen sin med å spille «vil du bli millionær?», mens andre sov gjennom mesteparten av turen. Peru ligger 6 timer foran Norge i tid, dette gjorde at noen kjente på jetlagen.

Når vi ankom Lima dro vi rett til hostellet som heter Casa del Mochilero, som ligger i Mira Flores. Neste dag var det sightseeing av Lima. Vi tok bussen inn til sentrum og gikk litt rundt i gatene, før vi tok turen tilbake til Mira Flores. Der gikk vi ned på stranden, og Astrid var den eneste som orket å bade i det kalde vannet.

hei4

hei

Senere denne dagen skulle turen videre til Cusco, en gammel inkaby som ligger 3400 moh. Bussturen hit tok 22 timer, med bare to små stopp til de kvalmes store fortvilelse. Dette ble en veldig interessant busstur fordi bussjåføren var en crazy fyr som gasset på i svingene og tutet hele veien. På et tidspunkt kjørte vi nesten på både dyr og mennesker. Alle var nok veldig glad for å ankomme Cusco i live. Fremfor oss hadde vi to dager i Cusco som skulle bli brukt til å aklimatisere oss.

hei7

hei2

Første dag i Cusco ble brukt til å titte rundt i byen og på markeder. De aller fleste fikk kjøpt seg perugenser, og andre nødvendige peru suvenirer, som for eksempel lama øredobber.

hei9

hei8

Senere på kvelden hadde vi infomøte med guidene som skulle ta oss med på Salkantay trekkingen. Dette var både spennende og litt skremmende, men vi var mest gira på å komme i gang.

Dagen etter stod vi tidlig opp for å gå en tur opp til Christo Blanco, som er et utkikkspunkt over hele byen. Dette er en mini Jesus statue fra Brasil. På denne gåturen fikk vi kjenne på høyden, noe som gjorde det veldig tungt å gå oppover. For å få litt kulturell kunnskap om Peru tok vi turen innom et Coca museum, og vi fikk teste cocablader og cocadrops. Vi var også innom et Inka museum, der vi fikk se gammel kunst fra inkatiden.

hei5

Noen i klassen fikk ikke sove (Kristian), og endte opp på en katolsk gudstjeneste halv åtte på morgenen. Han sang med det han kunne, og på slutten kom folk bort til han og takket for nattverden.

Etter disse dagene ga Cusco et veldig bra inntrykk, og videre innlegg om Salkantay trekkingen vi nettopp har gjennomgått kommer senere.hei3