Tafjordfjella på tvers

Den andre uka på Møre folkehøgskule dro klassen vår på den tradisjonsrike turen over tafjordfjella. Gruppa var spente på hvordan turen skulle gå og ikke minst om vi faktisk kunne krysse fjella.

Dag 1
Den første dagen dro vi hjemmefra i 10-tiden og var fremme ved billingen omtrent 3 timer senere. Samtidig dro adventura body & mind til andre siden av tafjordfjella og startet på sin tur der. Vel 15 km seinere i luftlinje og 500 høydemeter senere, kom vi frem til Torsbu (1351 moh.).
img_3069  img_3067
pavegtiltorsbuTuren i typisk dalføre tok omtrent 5 timer, og da vi kom frem sto pasta di parma på menyen. Torsbu består av to hytter med til sammen 16 sengeplasser, men vi er en større gruppe enn det. Derfor måtte noen tøffe jenter(Kari-Marie, Teoline og Astrid) og Eirik sove i en jakthytte fra 1871. Det var visstnok kaldt.

Dag 2dsc_9421

img_3092        img_3101

Dag 2 startet tidlig og jentene lagde grøt til bytte mot at gutta tok dassvasken. Vi var ute ved halv ti- tiden og satte kursen mot veltdalshytta. På menyen sto det tunfisk ( med varierende entusiasme) med pesto og pasta. Til dessert slo Brage til med vaffelpannekaker. Videre tok vi turen ned til en liten krigshytte før vi ønsket adventura Body & Mind velkommen på hytta.

dsc_9476  img_3112  dsc_9433

Legg merke til Astrid som koser seg på tur.

Dag 3

Den tredje dagen startet litt skeis ettersom at Eirik ikke hadde teknikken i orden og det ikke var noen alarm som gikk. Men den fantastiske klassen vår var effektiv, og kom seg tidlig ut igjen. Da vi startet var været så som så, men været lettet raskt og det ble en fantastisk dag på tur. Landskapet ble gradvis grønnere og blinkskuddene ble mange på veien ned til reindalsseter. Da vi kom fram så var det noen som tok seg en duppert i Langevatnet. Til middag var det spaghetti med kjøttsaus.

img_3154       img_3165img_3156      img_3150

bilde      bilde-1

Dag 4

På den siste dagen gikk vi ned fra reindalsseter til parkeringsplassen der body& mind- klassen startet. Etappen ble avsluttet ved Zakariasdammen – en 96 m høy demning.