Telttur i Sunnmørsalpene

Lærer Eirik går igjennom alt utstyr som skal med på turen

Den 22. til 24. september dro Sør-Amerika-klassen på teltur til den kjente Molladalen. Med vår spreke lærer Eirik (som var tilbake fra sykesenga) bestemte vi oss for å dra på en to dagers telttur der vi startet i Barstaddalen og gikk opp til Storevatnet innerst i Molladalen, videre ned til Steinstøylen innerst i Romedalen, og derifra opp til passet mellom Middagshornet på 1091 m.o.h og Trongegga på 959 m.o.h. Når vi kom opp ved passet fulgte vi dalen ned igjen til Barstaddalen der minibussen sto. Løypa var ganske tøff ettersom vi begynte på 214 høydemetere og skulle opp på 773 m.o.h på én dag. (559 høydemeters stigning!) Det kunne nesten alle kjenne i bena når vi kom fram og slo leir for dagen.

Vår nye elev Vebjørn og Magnus J-B chiller max på pitstop
Magnus J-B og vår nye elev Vebjørn chillerer’n max på pitstop
Malene og Agnete er glade som alltid! (også telttur)
Malene og Agnete er glade som alltid! (også på telttur)
Alltid like sjarmerende Leif koser seg med den vakre Sunnmørs-utsikten <3

Trygve, Andrè og Leif puster ut og poserer for jentene!

Malene og Sofie!!!!!!

Vi disket opp den kjente middagen “Pasta Parma”, som vi også spiste første dag på Tafjord-turen. Det likte alle, utenom Ingrid-assistent og Malene (pga. Glutenalergi). De spiste derimot kylling, som vi andre også syntes nok var ganske digg. “De koste seg hvertfall! hehe!”

I tillegg fikk vi lære oss å bruke “stormkjøkken” som de fleste ikke hadde brukt før. Det var veldig morsomt å lage mat på denne måten!

Den fantastiske solnedgangen fra Molladalen

Trygve og Magnus B nailer "Pasta Parma" på første forsøk på stormkjøkken! ;)
Trygve og Magnus B nailer “Pasta Parma” på første forsøk med stormkjøkken! 😉

Utover kvelden lagde vi et koselig bål, som vi alle satt rundt og spiste, mens vi fortalte morsomme historier fra hver og en av oss + at snille Eirik tok med marshmallows som vi alle spiste og digget med stor D! Plutselig ble klokken veldig mye, så vi bestemte oss for å legge oss i teltene. Noen sov ganske bra, mens andre ikke sov like bra grunnet forskjellige grunner (lå oppå stein(er), stive ledd i kroppen eller bare ren klaustrofobi-følelse inni soveposen!) 😛
Neste dag pakket vi sammen teltene, spiste en god frokost (havregryn ble servert), brød og masse digg pålegg! Etter at alle var ferdig pakket, var det på tide å samle oss i en ring der lærer Eirik skulle lære oss hvordan man kunne bruke kartet på flere måter enn bare å se hvor man er og hvor man skulle gå. (ble ganske så småkjedlig etterhvert pga. flere som begynte å fryse mens de satt stille), men det var hvertfall lærerikt!

Dag 2: Den første av mange utfordringer på turen (elva...)
Dag 2: Den første av mange utfordringer på turen (elva…)

Èn av flere "preken" lærer Eirik holdt for oss
Èn av flere “preken” lærer Eirik holdt for oss

Tur nr. 2 gikk ganske så strait, men det var litt småkrevende for de fleste å krysse elvene samt å stoppe opp for å spise lunsj midt oppå høyden der brisen trakk ganske hardt og folk frøs. Etter lunsjen begynte vi å gå nedover til Romedalen der det var ganske så mye roligere vindforhold. Det var en bratt nedstigning der vi også kunne se opp mot Hallehornet. Når vi kom fram til Steinstøylen slo vi leir for dagen, men det viste seg strakts at der vi slo leir hadde det vært kuer eller andre dyr som gjorde fra seg nesten hvert eneste sted. “Nasty!”

Simen og Andre deler kroppsvarme
Simen og Andre deler kroppsvarme. Søtt!
Søte Anna <3

Middagen ble for mange mye bedre enn den første, ettersom vi disket opp pølser og potetmos, som alle var begeistret for! De fleste ble nokså forsynt etterpå + at vi hadde pannekaker til dessert! Trygve, André og Simen følte de måtte ta en nr. 2 fordi etter så mye mat, må man få det ut av kroppen. Vi fant noen gode hjemmesteder der vi satt oss ned og “koste” oss, men vi gjorden jobben vår!! xD

Gutta sto for bålet denne gangen takket være Vebjørn (ny elev i klassen fra Hornindal), Leif, Simen, Magnus B, Magnus J.B. og Ida. Også her satt vi alle rundt bålet og koste oss , til leggetid som da ble rundt 23-tiden. I løpet av denne natten sov flere mye bedre enn første natten.

Neste morgen (onsdag 24/11) pakket vi sammen etter frokost, og samlet oss på ny rundt Eirik som igjen skulle ha sin preken + kart & kompass-leksjon. Det var litt overraskende at det ikke hadde regnet noe særlig, men dessverre begynte det å hølje ned når vi startet å gå fra Steinstøylen. Stigningen var mindre tung enn opp til Molladalen, men pga. regnet var de fleste av oss litt småkalde i kroppen. På toppet av passet viste Eirik oss vår nyedøpte “Løveklippe” som egentlig het Masdalskloven. Dette lo vi litt av, før vi begynte ferden videre nedover mot Barstaddalen.

Lærer Eirik gir oss leksjon av kart & kompass

Hele gjengen på vei hjem ;)
Hele gjengen på vei hjem 😉
Sør - Amerika klassen forran "Løveklippen" (Massdalskloven)
Sør – Amerika klassen foran “Løveklippen” (Masdalskloven)

Det vi ikke skjønte så mye av nedover var at lærer Eirik bestemte at vi skulle spise lunsj nesten rett ved minibussen. Alle ville nok mest av alt hjem til Ørsta, men vi holdt dette for oss selv under turen. Til slutt kom vi omsider ned til minibussen hvor vi jublet over å ha klart oss uti naturen i to dager, og en deilig ferd ventet på oss hjem til Ørsta!!