Hyttevandring i Tafjordfjellene

Etter to dager med film, sofakos og sjokoladepåfyll, ble vi nok en gang sendt ut på klassetur. Denne gangen var det bare Sør-Amerika som dro sammen. Beklageligvis kunne ikke to av superklassen bli med. Læreren vår Eirik kunne heller ikke være med, dessverre. Den spreke Christian imidlertid, tok utfordringen og ble oss Sør-Amerika bajaser.

Klare for fem-dagers hyttevandring

Etter tre timer i buss opp til Billingen i Oppland, startet første etappe på 13,5km. Vi gikk opp 800 høydemeter på 5 timer, superklassen! Forje Sør-Amerika kull brukte 6 timer..

Modeller med en av vardene

Gutta fikset første middagen, her var det pasta parma som stod på menyen. Den forsvant i kun noen få jafs.

Fagre kvinner som hyler etter mat

Vi trasker videre mot Veltadalshytta, her skal vi møte Adventura-Afrika elevene og tilbringe to netter med de.

Magnus og Susanne koser på pit-stop

Ingenting er som fjellblåbær.. det var Ingrid helt enig i!
Snart fremme på Veltdalshytta
Magnus søkte til drømmeland da vi omsider kom frem
Waka Waka - it's time for Afrika
Waka Waka – it’s time for Afrika

Neste dag kunne vi velge mellom ta føttene i været og slappe av på hytta med rydd og matlagning, eller en tur opp til Karitind, som er den nest høyeste tinden på Sunnmøre.

Takk og lov - vi kom oss opp til toppen!
Takk og lov – vi kom oss opp til toppen!

Vi fikk også med oss tatt en tur til Fieldfarehytta, her hadde to nordmenn bodd i 9 mnd under 2. verdenskrig. Sofie fra Sør-Amerika og Ingrid fra Afrika-klassen bestemte seg for å sove der andre natta. De kom krypende hjem igjen til hytta kl. 03:45.. Likevel et godt forsøk av våre hardbarka Adventura-jenter!

Tar av oss hatten for jentene som skulle sove her for en natt

Noen av oss bestemte seg også for å ta et bad i tjernet. “En kald fornøyelse”, sa de, da de kom som Aspeløv opp av vannet.

Tøffe gutta som bader i vann som holdt 3 grader!

Neste dag tok vi nok en gang beina fatt og vandret videre til Reindalseter. Her fikk vi se overgangen fra barnevennlige Østlandets fjell, til høye tinder på Vestlandet. Etterhvert kom vi også ned til fjellskogen, hvor bladene hadde begynt å skifte farge. Dette synes vi var den beste og fineste etappen. Lærer Christian kom med gladnyheten om at det var dusj på hytta. Standarden øker og elevene smiler!

fjolls til fjells
Sofie, Malene og Agnete speider utover utsikten

Etter en god natt søvn og en enda bedre dusj var vi klare for siste etappe hjem til Møre fhs. Vi tok en først en kjapp tur innom en gedigen furu som var over tusen år gammel.

Selfie er obligatorisk på tur

Bromance i furua; André og Trygve tar det piano

Nå drar vi hjem!

Super-klassen!

Vi har hatt en flott tur gjennom Tafjordfjella. Sender en stor takk til Christian som holdt ut med oss og holdt humøret på topp! Vi ser frem til neste tur, men nå hører vi alle senga rope!

Skrevet av Ida og Malene.