Tilbake i Norge

Hei bloggen!

Etter vår fantastiske tur til Peru, har vi nå vært tilbake på skolen i en måned. Tiden har gått veldig fort og vi har gjort mange ulike aktiviteter. Vi har også hatt seminar for resten av skolen der de fikk et innblikk i vår reise og latt dem leve seg inn i jungelen på vår elevkveld.

Fredrik Pablo som Tarzan under vår elevkveld.

Vinteren har ikke kommet helt som forventet og varmegradene har vært hyppigere enn snøfallet. Heldigvis hadde vi et par dager i Bondalseidet skisenter der vi hadde litt teknikktrening på ski og vi ellers kunne boltre oss i den ene bakken som faktisk var åpen. Det var to fine dager med deilig vær og vi fikk vist oss fram i bakken med fine, signalfargede refleksvester som Eirik insisterte på at vi måtte kjøre med.

Onsdag 26. februar var vi på dagstur sammen med Afrika-klassen. Siden snøen har latt vente på seg tok vi beina fatt, og gikk en fin tur i vakker natur fra Nøre-Vardal og gjennom Romedalen. Før vi startet gåturen ble vi møtt av en lokal helt i rød anorakk som pekte stolt ut det underlige naturfenomenet “Isflåmannen” og en urgammel jaktgrop, før turen gikk videre i dalen. I lunsjen lagde vi bål og grillet deilig pinnebrød. Vi hadde også en maktdemonstrasjon med tautrekking, der vi fikk vist hvilken av klassene som er sterkest og vi Sør-Amerikanere vant!

Tirsdag 4. mars la vi igjen ut på tur, denne gangen med større sekk, klare for en overnatting. Vi hadde med oss telt og storm-kjøkken og gikk avgårde fra Barstadvik og fortsatte å gå oppover i fjellet. På turen oppover hadde vi en nydelig utsikt over Molledalstindene. Etter noen timers gange fant vi oss et sted vi kunne sette opp teltene og rigget oss til der. Da teltene var satt opp og vi hadde laget et nydelig måltid, toro pølsegryte, tok vi med oss isøks, stegjern og snøanker og gikk opp til et litt brattere område der vi øvde på hvordan man bremser hvis man skulle være så uheldig å falle på snøen i bratt lende. Etterhvert avanserte vi og gikk over til å bremse med isøks. Mørket kom sakte men sikkert og vi tok fram hodelyktene når vi spente på oss stegjerna. Vi øvde først på å gå med dem og til slutt var det duket for stafett.

Terrenget vi befant oss i.

Tilbake på “campen” fyrte vi opp bål og fant fram storm-kjøkkenet igjen, for nå var det tid for pannekaker som kveldskos. Noen slet mer enn andre med å steke dem, noe som helt sikkert skyltes pannen de stekte på. Embret viste nok en gang sine ferdigheter på kjøkkenet, og var helt klart den som produserte flest vellykkede pannekaker.

Vinden tok seg opp i løpet av kvelden og natten, noe som resulterte i få søvntimer på klassen. Teltene blafret voldsomt, teltstenger knakk og et telt revnet delvis. Når vi “våknet” dagen etter var det ikke en altfor glad lærer som sammen med resten av elevene oppdaget at mange av tingene også hadde forsvunnet med vinden. Planen om å bestige Middagshornet ble byttet ut med å klatre ned Masdalsklåven med isøks, tau og stegjern. Stemninga blandt elevene var like dårlig som været, men med litt frokost innabords startet vi turen oppover(Etter en real peptalk fra lærer Eirik). Med mye vind ble det en heftig tur og med sterke vindkast var det mange som nesten ble blåst over ende. Når vi kom opp på toppen av Masdalsklåven var det ikke alle som klarte å holde orden på utstyret, vinden tok tak i de store sekkene til både Eirik og Mathias, og sendte dem langt ned i dalen. Torgeir og Mauritz gikk først ned for å sette ned snøanker og tau, og når det var klart ble vi sendt nedover “snøfonna” en etter en. I starten ble det en del venting, men så fort alle fikk dreisen gikk det til slutt radi nedover. Enkelte i klassen følte seg ikke helt komfortable med å stå oppe i den 41grader bratte bakken og klatre ned, mens andre hadde stålkontroll og var flinke med å hjelpe til der hvor det trengtes.

Inger i Masdalsklova.
Klassen på vei ned Masdalsklova.

Så etter en slitsom, men lærerrik nedfart satt endelig alle elevene ved middagsbordet på Maure, der det ble servert deilig bakt potet med hvitløkssmør og bacon.

Konklusjon; spenningsrikt, heftig, luftig og meget lærerrikt.