Jungelen

Etter dager med sykling og rafting var det ikke mye avslapning før avreise til jungelen. Allerede dagen etter klokken 05.00 ble vi hentet. Vi ble møtt av to engelsktalende guider som skulle være med oss under hele oppholdet. Reisetiden var beregnet på rundt 6 timer, men kunne bli mer avhengig av hvordan veien var.

Vi skulle først kjøre til San Pedro lodge, der skulle vi ha en overnatting før turen gikk videre til Pantiacolla lodge der resten av oppholdes skulle foregår.

Peru
På vei inn i jungelen

Dagen etter var det igjen opp klokken 05.00, (for de som klarte å komme seg opp), for å se på nasjonalfuglen som het Cock of the rock.
Frokosten sto på bordet klokken 07.00 når vi kom tilbake. Etter frokost pakket vi sammen og satte oss på bussen igjen. På veien videre skulle vi stoppe på blant annet en cocaplantasje og ved en orkidehage.

titicaca 246
cocaplantasjen

Siste stopp med bussen var i Atalaya Port, der kunne vi gjøre de siste innkjøpene våre før vi skulle reise den siste biten med båt. Båtturen var på ca 2 timer, men vi skulle ha et stopp for å spise lunch. På dette stoppe fikk vi også en guidet tur. Vi delte oss i to og ble med hver vår guide. Vi fikk sett en del fugler og noen av oss fikk også se aper.
Vi fikk oss en liten flåtetur ut på et vann, der vi for det meste så fugler.

titicaca 273
Flåtetur

Deretter fortsatte båtturen videre til Pantiacolla Lodge. Da vi kom fram fikk vi utdelt hus/rom, vi bodde 2 og 3 på hvert rom. Resten av dagen ble brukt til å slappe av og for de som ville kunne man være med på en liten tur for å se på aper.

peru14 490
Avslapning i hengekøyene

De to neste dagene ble brukt til å gå turer på ulike stier rundt jungelen. Guidene fortalte oss om de ulike dyrene og vi fikk sett mye forskjellig.
Vi sto blant annet opp klokken 05.00 den ene dagen for å se på papegøyer. Frokost var de fleste dagene presis klokken 07.00, da måtte alle møte. Deretter gikk vi en morgentur fram til lunch. Etter lunch var det avslapning fram til rundt 15.00 tiden og da var det tid for en ny tur. På turene våre fikk vi sett en del aper, edderkopper, frosker, snegler, skilpadder og andre små krypdyr. Noen var også så heldige å få se slange.
Den ene dagen hadde vi også en kveldstur, der begge gruppene fikk sett slange. Ellers var det nok av edderkopper å se.

Peru 4
Noen av dyrene vi så

Da vi våknet dagen etter kl. 0700 var det på tide og redde junglen. Vi skulle dele oss i 6 grupper og hver av gruppene skulle plante 50 sibblings (barnetrær). Vi gikk innover på stier til vi kom til et passe område. Der hugget vi oss innover med masjeter til vi hadde et nedhugget område på 5*5m. Der gravde vi et hull og plantet sibblingsene. Dette ble gjort med stil og etter to dager var arbeidet gjort.
Planting2

Dagen etter var det tur for å komme seg bort fra den svette, men begahelige og sinnsrolige junglen. såvidt det var, rakk alle det og vi tok kanalbåtene oppstrømms til vi kom til Atalaya Port. Der stod bussen og ventet på å ta oss tilbake til utkanten av manu, der vi skulle sove over for natten. Morningen etter kl 0400 kjørte bussen fra lodgen. vi skulle rekke å komme oss over et område der veien måtte repareres. Etter 15 min i bussen møtte vi på første hinder. Det var gått et stor ras, og området var ikke sikkret. vi ventet i tre-fire timer på at de evneveike peruanerne skulle grave veien flat med spader. Til slutt kom vi oss over, og paserte et par gamle jordskred som alerede var blitt fikset da vi ventet ved det første skredet.

IMG_1267Minivanen kjørte forran og bussen kjørte 5 min bak. Det viste seg at det hadde gått et mega ras mellom. Minivanen med Hana, Tommy, Linn og Mathias kjørte videre utan å vite noe som helst og kom frem til oryantantambo. Resten av klassen måtte spasere over den usikkre rasplassen med livet hengende i tynn tråd.