Paracas

Dag 1
Etter en natt på hostellet var alle klare til å starte med kitsurfingen! Vi ble delt opp i to grupper. Mens den ene gruppen kitet, slappet den andre gruppen av, enten på stranden eller med en deilig lunsj på Hiltonhotellet som lå på stranden like ved kiteplassen. Før vi kunne starte med kitingen måtte vi vente på at vinden blåste riktig, så det ble en del venting på stranden. Men det tok vi med knakende ro. Den første dagen øvde vi bare på å kontrollere kiten på land. De som klarte seg bra prøvde seg også på å ta noen hopp, med fart fra kiten. Vi avsluttet dagen med en deilig middag på resturanten til han som drev Perukite.

Gina i aksjon på stranda med en av instruktørene
Sola skinner på Sør-Amerika elvene fra Ørsta
Gladlaksen Mats trives i Peru

Dag 2
Denne dagen var det usikkert om vi fikk kitet pga. en mulig sandstorm, men værgudene ombestemte seg. Så den ene gruppen rakk å kite den dagen, mens den andre gruppen seilte med katamaranseilbåt.

Dag 3
Dagen startet tidlig, for vi fikk nemlig muligheten til å paraglide før vinden ville være riktig for kitingen. Vi ble kjørt ut i ørkenen som var en del av Paracas nasjonalpark. Kjøreturen opp etter sanddynene til dit vi skulle hoppe fra var nesten like stort kick som selve paraglidingen! Etter alle som turte hadde hoppet, dro vi til stranden der den ene gruppen kitet og den andre gruppen seilte.

Paragliding var tøft!
Solbrune jenter koser seg i ørkenen før de skal kaste seg ut i paragliding

Dag 4
Vi startet dagen med en båttur til Islas Ballestas, som er et naturreservat der vi fikk se et stort mangfold av fugler, sjøløver og seler. All fugledriten bidro med en deilig duft av ammonaikk. Etter en del mislykkede forsøk på å kommunisere med sjøvøvene bar det tilbake for å forsette med den siste dagen med kiting. Denne dagen kitet begge gruppene og de fleste klarte å holde seg stående på brettet en liten stund i løpet av dagen. Alle var enige om at kiting var vanskelig, men veldig gøy!

Anna og Ane Sofie har kjøpt matchende solhatter og koser seg på tur til Islas Ballestas!
Embret, Fredrik, Torgeir, Anna, Gina, Tommy, Kathrine, Eldrid og Mats er fornøyde etter en lang dag på stranda!
Linn, Ane Sofie, Hana, Kathrine, Ingrid, Mathias, Vilde og Mauritz har kost seg med kiting!

Vi har hatt noen flotte solfylte dager her i Paracas, og alle har rukket å bli ganske solbrente i løpet av de fire dagene. Nå går turen videre til Cusco, Inkarikets hovedstad. Det blir en lang tur, nesten 20 timer på buss..