Ica – Cuzco

Etter fantastiske dager i Paracas satte vi oss på bussen med kurs mot Cuzco – Den gamle Incahovedstaden. Bussturen, på hele 19 timer, startet med et 6timers stopp i Ica. Dette utnyttet vi til det fulle og dro ut i ørkenen for å prøve sandboarding og ørkenrafting. Det ble mye knall og fall og sand overalt.

Ingrid kjører sandboard

Mange fikk kjenne på adrenalinfølelsen når disse ørkenbilene suste over sanddynene og ned stupbratte bakker
ørken

Kathrine fikk gjennomgå

Etter mye morro og en deilig (skitten) dusj etterpå, gjorde vi oss klar til å reise over 3000 høydemeter. Selv om bussene var av høyeste klasse ble 19 timer litt i overkant for mange, og flere i klassen måtte opp for å ta armhevinger, tømme tarmen eller smøre seg med salve i svette og støle romper. Heldigvis ble vi mot slutten av turen vitne til det første synet av Andesfjellene og mange ble sittende å måpe ut av vinduene. For dette var virkelig noe som kunne vært tatt rett ut fra Avatar.

På vei opp mot Cuzco

Etter en 23 timers kjøretur ifra byen Ica kom vi endelig frem til Cuzko hvor vi skjekket inn på hostellet Punuy Wasi, og Eirik (diktatoren) ville at vi så fort som skulle finne fram til “inkagrill” (Byens beste restaurant i følge han).

Dagen etter ble vi møtt med enda er peruansk kostmåltid bestående av hvite brød og syltetøy. Etter at vi hadde fått i oss denne ”helsekosten” ble vi guidet igjennom Cuzcos gater og kirker, inni en av kirkene var det noen ruiner ifra inka tiden som visstnok var veldig hellige, og vi kunne se dette på de fine steine som var slipt og behandlet på en veldig fin måte.

Da vi omsider var ferdige, tok vi en buss opp til en del Inka ruiner oppe i åssiden. Vi ble fortalt mye om inkaenes forståelse for jordbruk og dyrking, og hvordan det er i dagens peru. Her var vi også vitne til to veldig sexlystne alpakkaer som ble til turens høydepunkt, spesielt da det gikk over til den gående alpakka posisjonen.(som gikk ut på å ha to bein på partnerens rygg, og samtidig ta noen saftige spensthopp etter partneren som går rundt på sletta).

Klassen foran Cuzco

Vi måtte jo selvfølgelig be værgudene om godt vær, så derfor besøkte vi vanntempelet hvor Tommy og Mathias ville kjøpe en alpakka unge som de kunne bruke til et pakkdyr.(eller kanskje en ofring til gudene…)

Etter hvert som vi hadde fått mer interresse for alpakkaene, bestemte vi oss for å gå til en tekstilfabrikk der de lagde ponchoer, luer, gensere og votter osv. Her fikk vi kjenne forskjellen på syntetisk og ekte alpakkaull, og vi fikk også tilbud om å kjøpe klær der, et tilbud mange benyttet seg av.

På kvelden fikk vi informasjon om “Inkatrekkingen”. Følg med videre!