Matauk på Møre FHS

Hei, hei, hallo bloggen!

Denne uka har vi fått innblikk i hvordan våre forfedre levde og sanka mat for vinteren. Det har nemlig vært den tradisjonsfylte matauk-uka på Møre, hvor vi har deltatt på mange ulike selvvalgte aktiviteter. Vi kunne velge mellom baking av lefse/flatbrød, vedhogst, sauesanking, fisking, bær- og sopplukking.

Noen reiste til skogs  med øks og sag for å rydde en sti og samtidig skaffe ved til neste folkehøgskolekull. Med liten bruk av motorsag og moderne hjelpemiddel var dette tungt fysisk arbeid og ryggplagene meldte seg for enkelte.

Andre skulle hjelpe lokale bønder og hente ned sau fra fjellet. Det var ingen lett oppgave da sauene var ville og lite samarbeidsvillige. Til tross for sauebondens håp om at vi skulle klare å hente ned rundt 30 sauer den første dagen, og mange lange mil, endte vi opp med 4 stakkars sauer. Etter en våt og vindfull natt i telt var stemningen laber klokka 7 om morgenen, men med kake fra sauebonden steg motivasjonen. Dag nummer to gikk det bedre, da 25 sauer ble med ned fra fjellet. Med stive føtter og såre tær kom vi tilbake til skolen og sjelden har det vært bedre å legge seg under dyna.

Fiskerne måtte sykle ut til Lauvstad i regn og vi så for oss to kalde dager ute på sjøen. Da vi kom fram til varm hytte og fikk tørre klær fikk vi troen på en koselig tur til tross for dårlig vær. I starten var mange gira på fisken og det ble rift om stengene. Dette avtok utover dagen og mange fant fram kortstokken inne på hytta. Utpå ettermiddagen dro de barskeste kara ut for å sette garn og teiner til tross for vind. Martin og Nicolai holdt ut lengst og tok 6 fisk hver. Andre, ved navn Eline, tok det rolig og endte opp uten fisk, men tok dette med knusende ro. Hun gjode det betraktelig bedre på kortfronten. Dag nummer to dro vi ut med båt for å hente opp igjen garn og teiner, men uten stort hell. Et garn og en teine var nemlig borte. Dette var ganske pinlig for de barske sjøfarerne som satte de ut. Vi fikk likevel brukbar fangst som senere ble fiskekaker her på skolen.

Sauene springer, bjellene klinger
Det blæs kaldt, en vott den falt
Vi kjenner syra, de dumme dyra
Endelig er Anne Marie tilbake!:D

Fisken hoppa, men flaksen stoppa.
Garnet vart borte, i sjøen den sorte
Kortene fløy, Eline syns det var gøy

Alt i alt har vi hatt en spennende uke og fått et godt inntrykk av hvordan man måtte arbeide for føden i gamle dager. Vi har også sett en tydeligere sammenheng mellom de søte dyra og maten som står på bordet, noe som ikke lenger er en selvfølge i dagens samfunn.